DIALOGOS

A negotiating artistic practice curated by Alessandro Castiglioni and Ermanno Cristini
since 2010

Dialogos è un progetto espositivo disposto tra dinamica performativa e intervento installativo.
Nasce dalla possibilità di pensare lo spazio come una formula di tempo, cioè un quando prima che un dove, nel momento in cui esso viene negoziato e trasformato da una relazione. Il dialogo si pone dunque come pratica estetica poiché esso stesso è l’elemento che modula e struttura un tempo e poi uno spazio.

Dialogos è dunque una sorta di partita a scacchi. Dove però l’operazione artistica e la sua traccia, l’oggetto, si caricano di una comunicabilità reversibile, tra artista e artista, artista e opera, opera e spazio, spazio e  spettatore, spettatore e spazio, spazio e opera, opera e artista, artista e artista.

Le tracce visibili di questo scambio, i resti, gli oggetti in mostra, sono solo l’immagine falsata di una pratica distante nel tempo. Del dialogo stesso non vi sono documenti, poiché, citando ancora Platone, è tra le pieghe dell’irripetibilità del detto, che si nasconde la possibilità di conoscere.

Alessandro Castiglioni

DIALOGOS is focusing on the chance to develop an artistic practice based on continuously negotiating knowledge, choices and consciousness, it has led to an experience that has flourished between artists who were ‘chosen’ for reasons of coincidence, elective affinities or interfacing trajectories in their manners of making.

Dialogos is a project of an exhibition arranged between a performative dynamics and an installation’s intervention. It was born from the possibility of thinking about the space as a time’s formula, or to put it better, the “when” before the “where”, the very moment when it has been discussed and transformed by a relation. Therefore, the dialogue is intended an aesthetic practice, because itself is the element that modulates and structures a time and, then, a space.

Dialogos is, therefore, kind of a chess game. But, where the artistic act and its trace, the object, burden themselves with a reversible communicability, between artist and artist, artist and artwork, artwork and space, space and spectator, spectator and space, space and artwork, artwork and artist, artist and artist.

The visible traces of this exchange, the remains, the exhibited objects, are only the distorted image of a practice far away in the time. There are not documents about the dialogue itself, as, quoting Plato again, this is among the folds of the unrepeatability of the saying that the possibility of the knowledge hides itself.

Alessandro Castiglioni


DIALOGOS PART ONE

May 2011

Assab One, Milan

Andy Boot, Sergio Breviario, Alessandro Castiglioni, Antonio Catelani, Ermanno Cristini, Giovanni Morbin, Giancarlo Norese, Goran Petercol, Fabio Sandri, Luca Scarabelli, Emily Speed, Alessandra Spranzi
Curated by Alessandro Castiglioni, Ermanno Cristini

Dialogos Part One, Antonio Catelani, Alessandra Spranzi, Luca Scarabelli, Ermanno Cristini, Emily Speed

Dialogos Part One, Goran Petercol, Ermanno Cristini

DIALOGOS PART TWO

December 2013 - January 2014

MACT/CACT Contemporary Art, Bellinzona, CH

Enrico Boccioletti, Mario Casanova, Dustin Cauchi, Alessandro Castiglioni, Richard Clements, Ermanno Cristini, Vicky Falconer, Simone Frangi, Francesca Mangion, Mickaël Marchand, Giancarlo Norese, Paolo Tognozzi, Alessandro Rolandi, Luca Scarabelli, Miki Tallone, Virginia Zanetti

curated by Alessandro Castiglioni, Ermanno Cristini

Dialogos Part Two, Virginia Zanetti, Ermanno Cristini, photo Pier Giorgio De Pinto

Dialogos Part Two, Mickael Marchand, Luca Scarabelli, Ermanno Cristini, Miki Tallone, photo Pier Giorgio De Pinto